Będzie sukces albo „krodyle łzy”.

Nie tak dawno, w dniu 9 kwietnia odbyła się zorganizowana przez GDDKiA konferencja o systemie informacji drogowej, Krajowy Punkt Dostępowy. Budowa systemu trwa od kilku lat w oparciu o odpowiednie rozporzędzenia Komisji Europejskiej, a związane z nim projekty mają dźwięczne kryptonimy CROCODILE i CROCODILE2, których zakończenie przewidziane jest w roku bieżącym.

Krajowy Punkt Dostępowy

Krajowy Punkt Dostępowy – powiązania

Krajowy Punkt Dostępowy – co to takiego?

Z materiałów GDDKiA:
„Krajowy Punkt Dostępowy (KPD) wpisując się w program otwierania danych publicznych (https://mc.gov.pl/projekty/otwartosc-danych) skierowany jest do podmiotów takich jak: zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracyjnych, służby ratownicze, dostawcy informacji o podróży oraz media. Przedsięwzięcie jest pierwszym etapem wdrażania idei tzw. „jednego okienka”, integrującego zasoby danych o utrudnieniach na drogach w skali kraju w czasie rzeczywistym, a także dane o parkingach na głównej sieci dróg.”

Dzięki specjalnie stworzonej platformie informacyjnej Krajowy Punktu Dostępowy ma umożliwi sprawną wymianę danych o ruchu drogowym pomiędzy publicznymi i komercyjnymi zarządcami dróg, służbami ratowniczymi oraz mediami. Dzięki nim informacje o utrudnieniach na drogach (takich jak: trudne warunki atmosferyczne, wypadki drogowe czy remonty )będą przekazywane kierowcom w czasie rzeczywistym. Maja to byc także informacje o dostępnych parkingach i Miejscach Obsługi Podróżnych przy drogach należących do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Jakie informacje otrzyma użytkownik dróg czyli kierowca?

Przykładowo:
o niebezpieczeństwach typu jadący pod prąd pojazd
o gwałtownych zjawiskach atmosferycznych
o zdarzeniu drogowym uniemożliwiającym przejazd (kraksa, uszkodzenia nawierzchni itp.)
o blokadach pasów ruchu
o objazdach z przewidywanym czasem przejazdu
o wolnych parkingach
Ponadto kierowca otrzyma instrukcje, jak się zachować, by podróż przebiegała bezpieczniej i płynniej.

W jaki sposób informacje dotrą do kierowcy?

Dwutorowo, tzn. „klasycznie” w postaci znaków drogowych czy tablic świetlnych oraz bardziej bezpośrednio poprzez takie urządzenia, jak smartfony, nawigacje, radio, CB, telewizję. Wykorzystane będą także social media.

Krajowy Punkt Dostępowy

Z konferencji

Min.M.Chodkiewicz na konferencji: „Szybki przepływ informacji, jaki zapewnia KPD -Krajowy Punkt Dostepowy jest ważny dla odpowiedniego zarządzania drogami i dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz biznesu związanego  z logistyką i transportem.”

Reasumując, Krajowy Punkt Dostępowy i współpraca zarządców dróg,  jaką umożliwi ma się przekładać na komfort jazdy i jej większe bezpieczeństwo.

Oby tak było. Życie zweryfikuje, a praktyka pokaże.

 

Źródło: GDDKiA, QUMAK

2018-04-13T09:28:22+00:00 Kwiecień 12th, 2018|firma transportowa, logistyka|0 Comments

Dodaj komentarz