Najdłuższy podmorski tunel świata

Zainspirowani ogromną chińską inicjatywą „Jeden pas i jedna droga” (nowoczesny transport międzynarodowy, ale na trasie dawnego Jedwabnego szlaku), decydenci w Finlandii i Norwegii przyspieszają rozmowy w sprawie tak zwanego Arktycznego korytarza. Jeśli korytarz powstanie, będzie to najkrótsza i najprostsza trasa przepływu towarów między Azją a Europą.

Statki towarowe z Azji byłyby rozładowane w Kirkenes lub gdziekolwiek indziej w północnej Norwegii nad brzegiem Oceanu Arktycznego, oszczędzając tysiące mil morskich w porównaniu do trasy przez Kanał Sueski. Statki odbierałyby europejski eksport, podczas gdy towary z Azji podróżowałyby koleją przez Finlandię, przez tunel do Estonii, a stamtąd docierały do Europy Środkowej (np. do polskich portów) w rekordowym czasie.

tunel

Plany Arktycznego Korytarza obejmują przewóz chińskich ładunków koleją przez Finlandię

Koncepcję budowy podziemnego tunelu łączącego Tallin z Helsinkami jeszcze dziesięć lat temu nazwano „utopijną wizją” – ekscytującą, ale niemożliwą do zrealizowania. Tymczasem dzisiaj konsorcjum pod kierownictwem fińskiego przedsiębiorcy Petera Vesterbackiego, twórcy popularnej gry mobilnej Angry Birds twierdzi, że od rozpoczęcia prac nad projektem dzieli ich zaledwie kilka miesięcy, a to dzięki anonimowym chińskim inwestorom. Tunel byłby ważnym etapem w Arktycznym Korytarzu, planie połączenia Chin i Europy poprzez ocieplającą się Arktykę. Rządy Estonii i Finlandii dwa tygodnie temu opublikowały finansowane przez UE studium wykonalności tego, co ma być najdłuższym na świecie tunelem pod Zatoką Fińską.

Zatoka ma szerokość 80 km. Koszt budowy tunelu to kwota sięgająca 15 miliardów euro.

Peter Vesterbacka, który obecnie stara się pozyskać chińskie fundusze na pokrycie kosztów tunelu spodziewa się, że chińscy inwestorzy pokryją dwie trzecie, podczas gdy północnoeuropejskie fundusze emerytalne pokryją prawdopodobnie większość z pozostałych 15 mld euro. Oczekuje, że duże projekty deweloperskie związane z tunelem, w tym sztuczna wyspa w Zatoce Fińskiej, zapewnią inwestorom opłacalne uzasadnienie biznesowe. I nie liczy na unijne fundusze, by miały odegrać istotną rolę: „Nie, zdecydowanie nie, nie możemy czekać, aż reszta Europy zacznie działać wspólnie” – powiedział. „Chcemy otworzyć tunel w dniu 24 grudnia 2024 roku”.

 

 

Źródło: euobserver/ nordic news

2018-03-28T13:34:04+00:00 Marzec 5th, 2018|logistyka|0 Comments

Dodaj komentarz